Deze week ontving ik een reactie op het voorgaande hoofdstuk van ene meneer
of mevrouw Anoniem: “U heeft werkelijk
geen flauw benul van internet, hacking, beveiliging en providers. Geeft niet –
maar blog er dan ook niet over.” luidde de nogal aanmatigende boodschap.
Mijn antwoord” een reeks “?” Het zal wel een reden hebben dat hij of zij
anoniem reageert!
Uit deze reactie zijn enkele dingen af te leiden. Degene is blijkbaar
iemand van de “oude stempel”, een jongere snaak komt niet zo gauw op het idee
iemand met U aan te spreken, zelfs niet na het zien van mijn portret en niet
mis te verstane grijze kop. Bovendien is de gekozen term “geen flauw benul”
nogal denigrerend. Men kan van mening verschillen, maar “geen flauw benul”...
Anoniem had mij b.v. kunnen beschuldigen van het idee dat het artikel nogal
kort door de bocht is, want dat is waar. Deze reeks heeft ook niet de bedoeling
een inleiding tot internet, hacking, beveiliging of wat dan ook te zijn, maar
zijn integendeel, en dat verheimelijk ik niet, bedoeld als genoegdoening en
verweer tegen een door mij gevoeld onrecht. Was de rechtszaak er niet geweest,
deze artikelen zouden nooit zijn geschreven. Zo simpel en menselijk is de
boodschap.
Het voorgaande was dan ook bedoeld als inleiding, het schetsen van een
tendens – en daarvan mag men mij gerust beschuldigen; zelfs geen waarschuwing
voor een mogelijk gevaar waarvan niemand weet of het ooit zal plaatsvinden, ook
Anoniem niet! Feit is echter dat veel bedrijven – en daarvan is Ziggo er één,
te veel naar eigen uitstraling en profijt kijken, i.p.v. te investeren in
ouderwetse degelijkheid, iets wat ik als geen ander kan getuigen vanuit mijn
achtergrond en ervaring.
Jarenlang verdiende ik de kost met internet, applicaties en de beveiliging
ervan, en dat geeft mij toch enig recht van spreken.
Dat ik de situatie in het voorgaande vereenvoudigd voorstelde en bewust het
aspect beveiliging negeerde, heeft een reden; ik wil dat iedereen deze
artikelen begrijpt; het is geen reeks voor “ingewijden”, want die zijn zeer wel
in staat hun provider op haar merites te beoordelen. Die hoef ik niks te
vertellen, want zij weten, of anders doen ze alsof hun neus bloedt.
Waar het mij om gaat is één internet-boer in het bijzonder aan de kaak te
stellen, want ik ben nog altijd boos; niet omdat een nalatig jongetje mijn
opzeg niet noteerde, maar omdat Ziggo voor de rechtbank glashard volhield dat
zulke dingen binnen hun bedrijf niet gebeuren. En dat is een leugen! En als je
al moet liegen om je gelijk voor een bedrag van 16,95, waar houdt de onwaarheid
dan op?
In feite is dit datgene wat mij het meeste steekt; de wetenschap dat er
niet zo secuur wordt gewerkt als het bedrijf wellicht zou willen, simpelweg
afschuiven op de rug van een klant die toch al verloren was. Want dat is het!
Het gebeurde namelijk vaker dan menigeen zou willen geloven dat een klant belde
met de mededeling dat hij of zij al eerder over hetzelfde had getelefoneerd
zonder dat daar iets van in het betreffende bestand was terug te vinden. Daar
zijn beslist redenen voor. Misschien was die klant wel vervelend en verloor de
medewerker zijn geduld en wilde hij niet dat een eventuele klacht al te
gemakkelijk op hem was terug te voeren, of misschien was het zijn tijd voor een
pauze en vertikte hij het om nog een paar minuten te besteden aan een korte
aantekening. Misschien ook werd het gewoon “vergeten” omdat de medewerker even
werd afgeleid. Hoe dan ook: het gebeurt en iedereen die voor Ziggo aan de
telefoon werkt of heeft gewerkt weet het!
Het komt ook regelmatig aan bod: interne memo’s, vergaderingen en
individuele vermaningen peperen het elke medewerker bij voortduring in: ten
alle tijden loggen, wat er ook gebeurt; zelfs als de software het laat afweten:
maak dan een aantekening en werk achteraf het logbestand bij. Wat dat betreft
valt Ziggo niets te verwijten; zij attenderen. Wat ik het bedrijf echter wel
verwijt is de glasharde ontkenning, zelfs terwijl ze wisten dat ik voor hen had
gewerkt; het proberen te laten uitschijnen alsof zij de best geoliede machine
van het land zijn. En dat is waarvoor deze artikelen zijn bedoeld; om dat te
ontkrachten.
Wordt vervolgd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten