- ‘Materialism in combination with decreasing
distances shakes humanity. Old values are no longer selfevident.
In the past Gods were meant to explain
natural phenomenon’s, and since this is no necessity anymore another interpretation
is needed. Rulers on earth use you because they can convince billons of their
right with it; otherwise your destiny was already sealed long ago. For more and
more people this is not enough anymore. They want more than a tool for their
daily struggle. In some areas you still have the right to exist, but that territory
shrinks fast. I don’t want to state that what comes in place is better: far
extended greed in combination with the victory of individual interest, but that
is reality in which is less and less room for religion.’
- ‘Do I understand well? Does humanity lead not
only its Gods but also itself towards destruction; is that what you try to say?’
Lobe-eye asks.
It surprises Tork; his assertion was no more
then the start to justification, but is Lobe-eye right? Is the real threat a
destructive humanity that drags its Gods along?
He silences while he thinks, then nods. ‘Perhaps
that is true and is it your new task as counterbalance for individualism.’
- ‘This we already do,’ Vishnu replies.
- ‘Not really; most religions preach charity but
without confessing it. Apart from a handful well willing and over-trusting religion
is the festivity of the priest-caste. The sheep follow because their self-image
is invalid. That changes. More and more people are better educated than priests
and don’t believe anymore. They ask questions and criticize openly the hypocrisy
and self-enrichment that was synonym for belief so long. This
long given example is followed greedy. With the decline of the priests’ credibility the sheep take over and
enrich themselves. Old values practiced by a new caste,’ Tork formulates soft as
if his thoughts enroll slowly.
-
‘Materialisme in combinatie met verkleinde afstanden schudt de mensheid door
elkaar. Oude waarden zijn niet langer vanzelfsprekend. Vroeger dienden Goden om
natuurverschijnselen te verklaren, en nu dit niet langer opgaat is een andere
invulling noodzakelijk. Aardse machthebbers maken handig gebruik van jullie
omdat ze daarmee miljoenen van hun gelijk kunnen overtuigen, anders was jullie
lot allang bezegeld. Voor steeds meer mensen volstaat dit alles niet meer. Ze
verlangen meer dan een hulpmiddel in het gevecht om het dagelijks bestaan. In
sommige streken hebben jullie nog altijd bestaansrecht, maar het territorium
krimpt snel. Ik wil niet beweren dat wat ervoor in de plaats komt beter is: ver
doorgevoerde hebzucht in combinatie met de zegetocht van het eigenbelang, maar dat
is de werkelijkheid waarin steeds minder plaats is voor religie.’
-
‘Begrijp ik het goed? Leidt de mens niet alleen zijn Goden maar ook zichzelf
naar de ondergang; is dat wat je probeert duidelijk te maken?’ vraagt Kwaboog.
Het
verrast Tork. Zijn beweringen waren niet meer dan de aanzet tot
rechtvaardiging, maar heeft Kwaboog gelijk? Is de werkelijke dreiging de
destructieve mens die de Goden met zich meesleurt?
Hij
zwijgt terwijl hij nadenkt, knikt dan. ‘Misschien is het waar en is dat jullie nieuwe
taak als tegenwicht voor individualisme.’
-
‘Dat doen we al,’ meent Vishnoe.
-
‘Niet werkelijk; de meeste godsdiensten prediken naastenliefde maar het
belijden ontbreekt. Op een handvol goedwillenden en goedgelovigen na is
godsdienst het feest van de priesterkaste. De schapen volgen omdat hun
zelfbeeld niet voldoet. Dat verandert. Steeds meer mensen zijn beter opgeleid
dan priesters en geloven niet meer. Ze stellen vragen en kritiseren openlijk de
huichelarij en zelfverrijking die synoniem was met geloof. Dat lang gegeven
voorbeeld wordt gretig gevolgd. Met het afnemen van priesterlijke
geloofwaardigheid nemen de schapen het over en verrijken zichzelf. Oude waarden
door een nieuwe kaste beleden,’ formuleert Tork zacht alsof de gedachte zich
langzaam ontrolt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten