dinsdag 21 augustus 2018

Gratis fotoboek vlinders van Maastricht e.o.

Het duurt even. Het e-book in PDF is 500MB groot. Je kunt het online bekijken (dan zou ik de viewer op 2 pagina’s zetten), of het naar je desktop downloaden en het vervolgens op je gemak in de Acrobat Reader bekijken (of een andere PDF viewer).


Het is een boek met verzamelde foto’s van 2012 tot nu, met als basis de foto’s die ik vooral tijdens mijn wandelingen in de omgeving maak.

In het boek zijn ‘alle’ dagactieve soorten opgenomen (dagvlinders en dagactieve nachtvlinders zoals de spaanse vlag of de kolibrivlinder.) Bij elke vlindersoort staat een korte beschrijving, en bij veel foto’s staat ook de vindplaats waar ik het diertje fotografeerde. 

Het boek geeft een tamelijk compleet beeld van wat er overdag aan vlinders in de omgeving is te vinden.

Het boek is gratis en de reden waarom ik dit doe is simpel omdat ik vind dat we nog meer aandacht moeten besteden aan insecten in het algemeen, diertjes waarvan ook ons voortbestaan afhangt. Zonder insecten geen bestuiving en zonder bestuiving geen plantaardig voedsel, niet voor ons, maar ook niet voor de dieren die ons hun vlees leveren. Dus zonder insecten op termijn geen eten meer, en wat dat betekent hoef ik, denk ik en hoop ik, niet uit te leggen.


Veel kijk en leesplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten